Locatie

Tijdens de reizen die Tooluka dit seizoen maakt wordt regelmatig de locatie via e-mail over kortegolfradio of satelliet doorgegeven. Dit gebeurt over het algemeen dagelijks, maar het kan voorkomen dat er vanwege atmosferische storingen geen bericht verzonden kan worden.

Tijdens deze reis stuurt Tooluka iedere 10 minuten de positie door via satelliet. Klik hier om de route te volgen

print

21-06-2017 positie:  69°39' N 018°57' E - Tromsø
      temperatuur:   frisjes
      wind:   NE 3 Bft
      barometer:   1002->1008 hPa
      mijlen totaal sinds enkhuizen:   282M
      Het is de laatste dag van ons verblijf aan boord van de Tooluka en morgenvroeg nemen we afscheid van het mooie Noorwegen. Hella en ik hebben eerst de Tourist info bezocht. Via een aantal winkels zijn we naar het Polsterna museum gegaan. In dit museum ligt de boot Polsterna, de masten steken door het dak. Indrukwekkend om te zien, hoe men vroeger op zeehondenjacht ging met beperkte middelen. Na dit bezoek hebben we koffie gedronken in een cafe met uitzicht op de haven. Daarna zijn we naar het Poolmuseum gegaan. Wat is dat een prachtig museum over de poolreizigers, o.a. Roald Amundsen en Fridtjof Nansen. De laatste presentjes zijn gekocht en er is een begin gemaakt om onze tassen in te pakken.
    Namens Elga, Truus en Hella dank ik Eef en Jan voor hun goede zeemanschap, de goede zorgen om ons welzijn, gastvrijheid en alles, wat ze voor ons hebben gedaan.
    Het was een fantastische reis, wat hebben we veel gezien, Noorwegen zit in ons hart en dat komt ook doordat Eef en Jan leuke en interessante routes hebben uitgezocht.
    Nogmaals, heel hartelijk bedankt voor alles. Margriet
    20-06-2017 positie:  69°39' N 018°57' E - Tromsø
      temperatuur:   10,9 gr
      watertemperatuur:   10,6 gr
      barometer:   998->1000 hPa
      mijlen vandaag:   21M
      mijlen totaal sinds enkhuizen:   282M
      Vandaag een rustige start van de dag. Vanwege het feit dat we rekening moeten houden met de stroming in de doorgang bij Rystraumen vertrekken we vandaag later.
    Na een heerlijk ontbijt gaan we de mast in. Margriet heeft al vaker de mast beklommen, dus zij staat klaar met de camera. Truus gaat als eerste naar boven, onverschrokken en zonder enige vrees. Daarna volgen Elga en ik, met iets meer lood in de benen. Maar ook wij kunnen het van de bucket list afhalen.
    Daarna gaan Truus en Elga naar de wal voor een mooie wandeling. Margriet leest een mooi boek en ik ga de bestellingen doen. Eef en Jan bereiden het eten alvast voor. Rond half 2 vertrekken we na een heerlijke lunch. Op de motor naar Tromsø. Nog 21 mijl te gaan. Onderweg nog prachtige foto's gemaakt en genoten van de mooie uitzichten. Na de versmalling en sterke stroming bij Hella varen we het laatste stuk naar Tromsø. Duidelijk een grote stad met veel bebouwing op de oevers van de heuvels voor de stad.
    We leggen aan in de haven midden in het centrum van de stad. Prachtige plek aan de steiger. We gaan nog even het centrum in. Daarna lekker nasi en n heerlijk kaasplankje aan boord. Nog 1 dag in Tromsø genieten, maar dat komt morgen in t verslag. Liefs Hella
    19-06-2017 positie:  69°27' N 018°11' E - Sørvika
      temperatuur:   12,1 gr
      watertemperatuur:   11,4 gr
      wind:   SW-ly 2-4 Bft
      barometer:   1002->1000 hPa
      mijlen vandaag:   17M
      mijlen totaal sinds bodoe:   261M
      Het wordt misschien een beetje vervelend om te lezen dat we weer een geweldige dag hebben beleefd. Na het ontbijt zijn we eerst Finnsnes gaan verkennen, dat wil zeggen, de economie versterken, want er werd het een en ander gekocht in de winkelcentra. Om 13 uur zijn we aan boord gegaan en daar stond een heerlijke lunch voor ons klaar: een kippenragoutpastei. Na de lunch ging het anker op en we hebben zowaar de hele vaarroute kunnen zeilen tot we aankwamen in Sørvika om 18.00 uur.
    Ik heb zoals altijd buiten gestaan en dan zie je veel, mooie vergezichten, bebouwing aan de voet van de bergen, boerderijen, soms wat koeien en schapen, vogels die overvliegen, helaas geen zeedieren.
    Je hoort heel veel, de wind, soms een helikopter, een snelle vissersboot of het kielzog van de snelle veerboot.
    Je voelt de zon heerlijk warm en de wind door je haren.
    Je ruikt soms de zilte lucht, de heerlijkste geuren die van de kombuis naar buiten komen.
    Kortom veel zintuiglijke waarnemingen, die je opslaat in je geheugen.
    Het maakt dat vandaag weer een fijne dag is geweest. Met groeten van Margriet
    18-06-2017 positie:  69°13' N 017°58' E - Finnsnes
      temperatuur:   11,5 gr
      watertemperatuur:   10,7 gr
      wind:   S-ly 2-4 Bft -> NW 2-3 -> kalm
      barometer:   1002 hPa
      koers:   E -> NE
      mijlen vandaag:   48M
      mijlen totaal sinds bodoe:   244M
      Het weer is vandaag redelijk, maar voordat we vertrekken eerst een heerlijk ontbijt met ei. Omdat het zondag is :-)
    Rond half 10 vertrekken we, eerst een stuk op de motor. Daarna grootzeil en fok erbij. Truus, als roerganger, zeilt n mooie knik in de schoot. Daarna halve wind.
    Eef zet n mooie koers uit en we gaan met 7 knopen zeilend naar t oosten. Na verloop van tijd neemt de wind af en dus ook het aantal knopen. Omdat we vandaag veel zeemijlen moeten varen wordt besloten om de motor erbij te zetten (als de snelheid onder de 1,25kn zakt!). Het roer wordt afwisselend bemand door Truus, Elga, Margriet en Hella.
    Jan zorgt voor de inwendige wens en Eef houdt koers, diepte en snelheid continu in de gaten. Intussen wordt er besloten dat we doorvaren naar Finnsnes en wordt de route aangepast. Er komen wat mijlen bij maar met de motor halen we bijna 7 knopen. Op naar onze volgende bestemming. Een leuk stadje van 4.500 inwoners.
    Helaas zijn vandaag de winkels dicht, maar morgenochtend kunnen we nog even winkelen omdat we later weggaan. Dankzij de vele mijlen van vandaag:-)
    Terwijl wij buiten genieten van n klein straaltje zon komen er heerlijke geuren uit de kombuis. Daar wordt hard gewerkt aan de maaltijd, het toetje en heerlijke koekjes.
    Om 18.20 arriveren we in Finnsnes, na een lange dag varen. Het weer onderweg was erg wisselend, maar bij aankomst schijnt een heerlijk zonnetje. Voordat we gaan eten, drinken we een lekker glaasje in de zon in de kuip. Het was wederom een prachtige dag. Hoewel het einde in zicht komt, tellen we toch nog niet af. Liefs, Hella
    17-06-2017 positie:  68°57' N 016°14' E - Skipperoeya, Grytoeya
      temperatuur:   9,0 gr
      watertemperatuur:   10,5 gr
      wind:   ENE 2-3 Bft
      barometer:   1008->1006 hPa
      koers:   E
      mijlen vandaag:   15M
      mijlen totaal sinds bodoe:   196M
      Een heerlijk gezicht bij het opstaan: zonneschijn. Na het ontbijt gingen de wandelschoenen aan en de lunchpakketjes mee voor de wandeling naar een mooi stuk natuurgebied nl. de Slaatteroya. Tijdens de wandeling kwam zowaar de Hurtigruten langsvaren, bijna op aanraakafstand. Om zijn komst aan te geven in het dorp Risoeyhamn gaf hij twee lange stoten, een korte stoot en nog een lange stoot. We hebben een heel mooie wandeling gemaakt met een heerlijk zonnetje erbij.
    Daarna werd het tijd om te vertrekken, om 13.55 uur werden de trossen losgegooid. Het eerste stuk heeft Eef gemotord tussen de bakens door en daarna heeft Hella als roerganger hoog aan de wind gezeild naar Skipperoeya, waar we om 18.05 uur aankwamen en voor anker gingen. Helaas vertrok de zon en kwam koudere lucht te voorschijn, maar niet zo koud als gisteren. Elga en Truus zijn iets eerder afgestapt en overgestapt in de kajak om samen naar de ankerplaats te kajakken.
    We liggen in een prachtig baaitje met het uitzicht op een klein dorpje met rode huisjes, bergen in de verte, donker van kleur met nog veel sneeuw op de flanken en dichterbij groene eilandjes om ons heen met vogels. De lucht is lichtgrijs, wat weer een mooie weerschijn op het water geeft. Luchten en het licht in Noorwegen zijn vaak heel mooi, zo ervaar ik dat tenminste. Wederom een mooie dag beleefd. Margriet
    16-06-2017 positie:  68°58' N 015°38' E - Risoeyhamn
      temperatuur:   9,9 gr
      watertemperatuur:   9,8 gr
      wind:   NE 4 Bft
      barometer:   1006->1009 hPa
      mijlen vandaag:   22M
      mijlen totaal sinds bodoe:   181M
      We beginnen al langzaam te wennen aan de grijze dagen, vandaag hadden we er weer een. Maar wel een koudere dan de vorige, maar daar wennen we ook wel weer aan. Inmiddels dragen Hella en Elga een overlevingspak aan dek, en Truus en Margriet hun volledige zeiltenue. Op die manier, en met regelmatige versterkingen van de inwendige mens, weten we het toch elke dag weer vol te houden! Na een uitgebreid ontbijt vertrokken we rond 10-en. We hadden er de kaart eens goed bijgepakt en bekeken wat de beste route was voor de komende dagen. De wind was pal tegen, zette nog eens aardig door, maar met 2000 toeren op de nieuwe motor (en de nieuwe schroef) kwamen we makkelijk en vlot vooruit. Lunch bestond uit de gebakken zeewolf van 2 dagen geleden, hij was verrukkelijk! Rond 14.00 stuurde Hella, op aanwijzingen van Elga, Tooluka tussen de bakens door de haven van Risoeyhamn in. Tot onze verrassing was er een gloednieuwe drijvende steiger aangelegd, dus de beslissing was snel genomen en even later lagen we daar langszij. Vanmiddag hebben we een wandeling door het dorp gemaakt, de verschillende winkels bewonderd en zelfs de galerie van een Nederlander bezocht. Terug aan boord had Jan het eten klaar: zuurkoolstamppot met allerlei lokale worsten. Deze verdween als sneeuw voor de zon; verrassend wat 5 dames en 1 heer toch weg kunnen werken! Tot morgen, Eef
    15-06-2017 positie:  68°37' N 015°27' E - Ytre Brokloeyshamn
      temperatuur:   11,5 gr
      watertemperatuur:   11,5 gr
      barometer:   1007 hPa
      koers:   NW -> NE
      mijlen vandaag:   22M
      mijlen totaal sinds bodoe:   159M
      Rond 8 uur worden we gewekt. Beter om vandaag maar niet te veel uit te wijden over t weer. Na een heerlijk ontbijt in de kajuit gaan we op pad naar Stokmarknes. Zeilend en ondersteund door de motor. De buitentemperatuur en de watertemperatuur zijn allebei 11.5° graden. Iets anders dan in het begin van de reis :-)
    Stokmarknes is een belangrijke plaats in de route van de Hurtigruten. We gaan voor anker in de baai van Stokmarknes en met de spiksplinternieuwe bijboot naar de wal.
    Het bezoek aan het Hurtigruten museum en de oude postboot MS Finnmarken is zeer de moeite waard. Er zijn nog 13 boten in de vaart die varen tussen Bergen en Kirkenes. De boot doet 34 havens aan. Het lijkt ons erg leuk om nog een keer aan te monsteren op de Hurtigruten. Wie weet krijgen we die kans nog een keer.
    Na een kopje koffie in een plaatselijke bakkerij en nog wat winkelen gaan we om 16.00 uur weer met de bijboot naar Tooluka. Anker op en we gaan verder met fok en motor naar een mooie ankerplaats. Rond 18.20 uur gaat t anker uit op een prachtige plek bij Ytre Brokløyshamn. Er wordt nog een poging ondernomen om een paar vissen te vangen.
    Jan en Eef staan weer in de keuken om een heerlijke maaltijd te bereiden en wij zitten met n drankje te genieten van de rust in de baai. Morgen weer een nieuw verhaal.
    Liefs Hella
    14-06-2017 positie:  68°29' N 015°11' E - Brottoeya, Skipoeyosen
      temperatuur:   12,7 gr
      watertemperatuur:   11,7 gr
      wind:   SW 3-4 Bft
      barometer:   1008->1010 hPa
      mijlen vandaag:   30M
      mijlen totaal sinds bodoe:   137M
      Vandaag is het weer compleet anders, de bergen zijn gehuld in lage bewolking. Onderweg hebben we wat spetters gekregen en de temperatuur lijkt echt minder. Ook hebben we af en toe de zon gezien.
    Op het reisschema van vandaag staat: eerst het Trollfjord, daarna een geschikte overnachtingsplek vinden. Het Trollfjord is een toeristische trekpleister, er gaan vele excursies heen. Het is een prachtige smalle kloof omgeven door hoge kliffen. Sommige wanden kaal met hier en daar sneeuwresten, en anderen al weer groen met watervalletjes.
    We hebben het geluk gehad om zeearenden te spotten. In de Trollfjord is er weer een poging ondernomen om verse vis op het menu te krijgen. Dat is gelukt, er is een zeewolf gevangen. Nu al is hij gefileerd door Jan en al ligt hij in de koelkast.
    Na het Trollfjord zijn we verder gevaren, vele eilandjes hebben we gepasseerd alsmede ondieptes, waar rotsen onder verborgen liggen. We voeren zelfs onder een hoge brug door. We waren warm aangekleed met meerdere lagen, wat een verschil met gisteren met een enkel topje en korte broek. Nu droeg ik een shirt, een lang shirt, een dik vest en een lange onderbroek met spijkerbroek en een zeilpak eroverheen.
    Om ongeveer 16.00 uur zijn we aangekomen bij een eilandengroep in een mooie baai met de naam Klipoya. Elga en Truus zijn nog naar de wal gegaan voor een wandeling. Ik koos ervoor om na de warme chocomel met rum aan boord te blijven lezen. Het resultaat was echter dat mijn ogen dichtvielen en daarom ben ik dit nu aan het schrijven om wakker te blijven. Morgen nieuwe verhalen, Margriet.
    13-06-2017 positie:  68°13' N 014°34' E - Svolvaer
      temperatuur:   warm
      watertemperatuur:   10-11 gr
      wind:   NE 1 - kalm
      barometer:   1014->1016 hPa
      mijlen vandaag:   3M
      mijlen totaal sinds bodoe:   107M
      Weer een prachtige dag! Bij het wakker worden al heerlijk warm, dus ontbijt in de kuip in korte broek. Hoe is het mogelijk, al 5 dagen prachtig weer en dat boven de poolcirkel. Vandaag een dagje cultureel vermaak. Na het ontbijt gaan we te voet vanuit Kabelvåg naar Storvågen. Via een steil wandelpad lopen we naar de achterkant van het Lofotmuset. Leuk om te bezoeken. Diverse visserhuisjes van vroeger (1850/1900), oude vissersboten en veel oude vissersvoorwerpen. Daarna naar de Gallerie Espolin waar we alleen even binnenkijken. De Lofotakvariet, het aquarium, is zeer de moeite waard. We starten met heerlijk kopje koffie, en na het voeren van de otters en zeehonden gaan we door het museum. Tegen half 3 lopen we terug, door Kabelvåg en vervolgens naar Svolvær. De hoofdstad van de Lofoten. Een pittige wandeling van bijna twee uur. Volop zon, de temperatuur in de zon was 30°. We krijgen steeds meer de indruk dat we op de Azoren zitten in plaats van op de Lofoten :-)
    Aan boord gekomen gaat Margriet lezen, Elga en Truus gaan schoenen kopen en ik ga de bestelling doen voor Pollux. Eef en Jan zitten lekker in de zon in de kuip.
    Na wederom een heerlijke maaltijd komt langzaam de mist opzetten en is Skrova niet meer zichtbaar. Na een heerlijk toetje, Zabaglione, is het behoorlijk afgekoeld.
    Maar vandaag was in ieder geval weer een prachtige dag. Benieuwd wat morgen zal brengen. Groetjes, Hella
    12-06-2017 positie:  68°12' N 014°28' E - Kabelvaag
      temperatuur:   warm-heet
      wind:   NE 5-6 > 3 Bft
      barometer:   999->1000 hPa
      koers:   NW
      mijlen vandaag:   6M
      mijlen totaal sinds bodoe:   104M
      De dag was weer even stralend en warm als de afgelopen week, het blijft een wonder! Meteen na het ontbijt trokken we onze wandelschoenen aan (of wat daar nog van resteerde in Truus d'r situatie) en gingen we naar het wandelpad naar de top van Skrova. Het kaartje met de verschillende paden gaf aan dat die op 281m hoog lag. Naast het risico van zeeziekte zijn dit de dagen waar Margriet het meest tegenop ziet. Je begrijpt bijna niet dat ze alweer voor de 9e keer mee is aan boord van Tooluka, maar ondanks hoogtevrees krijgen we haar toch elke keer weer zover dat ze mee de bergen in gaat. Het begin was nog een mooi gebaand paadje, maar al snel veranderde dat in een stevige klauterpartij, met een touw om houvast en richting te geven. We vorderden gestaag, met zo nu en dan een Kodak-moment om uit te puffen en te genieten van het geweldige uitzicht. Hoe hoger we kwamen hoe indrukwekkender, en eenmaal boven keken we uit over de andere kant van het eiland en de Westfjord. De hele Lofoten-keten en de vaste wal, met alle besneeuwde bergtoppen, was zichtbaar. Het waaide hard op de top, maar we vonden beschutting voor een pauze met meegebrachte koeken. Daarna weer langzaam omlaag en zonder ongelukken kwamen we allemaal weer beneden aan. Dat waren de laatste glorieuze meters van Truus d'r schoenen, regelmatig raapte ze een stuk zool op, en nadat ze nog een laatste keer geposeerd hadden belandden ze in de vuilnisbak. Na een snelle lunch werden de lijnen losgegooid en vertrokken we richting Kabelvaag. De wind was inmiddels afgenomen en het was mooi rustig zeilen naar de overkant. Om 16.00 lagen we weer vast en na een korte verkenningsronde kwamen we elkaar weer tegen in de zon op het lokale terras. Wat een prachtige dag weer, inmiddels 21.00 en we zitten nog steeds buiten in het zonnetje. Tot morgen weer, veel groeten vanaf Tooluka, Eef
    11-06-2017 positie:  68°10' N 014°39' E - Skrova
      temperatuur:   13-20 (in de zon) gr
      watertemperatuur:   10,8gr
      wind:   NE 1-4 Bft
      barometer:   1006->1000 hPa
      koers:   ENE
      mijlen vandaag:   39M
      mijlen totaal sinds enkhuizen:   98M
      Alweer een prachtige, zonnige dag, een dag om heerlijk te varen. Helaas stond er een Noord-Oostenwind en moest de motor aan. Met Hella in een warm pak als roerganger. Zij heeft bijna de hele vaart gestuurd. Dat warme pak is nodig, want als je vijf/zes uur stilstaat achter het roer, dan word je wel koud.
    Onderweg zagen we aan bakboord mooie bergen, sommigen met nog een sneeuwpak, anderen groen/grijzig. Hier en daar zie je bebouwing in de verte, altijd een paar lage huisjes bij elkaar. We hebben geen walvissen of dolfijnen gezien en ook hebben we geen grote vis gevangen, Truus heeft wel een pollock gevangen, maar die vis is teruggegooid.
    Om ongeveer 15.00 uur kwamen we aan in Skrova, dorp met 200 inwoners. Skrova is een eiland. En hier komt een paar keer per dag een ferry en dat voor 200 inwoners. Toevallig ben ik net een boek over dit dorp aan het lezen, het heet Haaienkoorts, Dat maakt het lezen extra leuk en interessant.
    We liggen aan een houten steiger, het tijverschil is hier ruim 2 meter, op dit moment ligt de boot op zijn diepst, nog 60 cm water onder de kiel.
    Na een heerlijke maaltijd en een douche drinken we thee, lezen nog wat en schrijven in ons dagboek. Morgen willen we de berg op Skrova gaan beklimmen en daarna zoeken we een andere plek op. Die verhalen kunnen jullie morgen lezen. Margriet
    10-06-2017 positie:  67°56' N 013°05' E - Reine
      temperatuur:   12,8 - 24,2 (in de zon)gr
      watertemperatuur:   10,1 gr
      barometer:   1012 hPa
      mijlen vandaag:   6M
      mijlen totaal sinds bodoe:   59M
      Prachtige dag vandaag beleefd. Na het ontbijt in de kuip in de zon zijn Elga en Truus met de kajak naar Aa gegaan. Hella en ik zijn er wandelend naar toe gegaan en Eef en Jan kwamen met de bijboot. Aa is een heel mooi dorp met o.a. het enige stokvismuseum ter wereld. Dat hebben we bezocht. De eigenaar van het museum is een enthousiaste verteller en zo hebben we veel geleerd over de kabeljauw, wanneer de kabeljauw in groten getale gevangen wordt, tijdens hun paartijd, daarna bewerkt, gezouten en daarna wordt de vis enkele maanden buiten te drogen gehangen aan grote rekken. Tot slot wordt de gedroogde vis geexporteerd naar o.a. Italie, Portugal en Nigeria.
    De bevolking leeft van de opbrengst van de visvangst en van het toerisme. Na Aa zijn we naar Reine gevaren.
    Ook hier weer een pittoresk stadje met het allermooiste uitzicht van de wereld (Times Weekly).
    Al deze activiteiten hebben plaatsgevonden onder een stralende zon. Vandaag was korte broekendag. Ongelooflijk maar nu na achten zitten we nog te genieten in de zon.
    Morgen varen we naar Skrova en dan kunnen jullie onze belevenissen van die dag lezen. Margriet
    09-06-2017 positie:  67°53' N 013°00' E - Bogen (Soervaagen)
      temperatuur:   11,3 gr
      watertemperatuur:   9,8 gr
      wind:   var 1-4 bft
      barometer:   1012 hPa
      koers:   NW
      mijlen vandaag:   53M
      mijlen totaal sinds bodoe:   53M
      Vrijdag 9 juni 2017.
    Omdat we een lange dag voor de boeg hebben, lekker vroeg opgestaan! 6 Uur bed uit, heerlijk ontbijt en dan om 7.10 trossen los.
    De wind is wisselend, ene moment zeilen we 3 knopen, het andere moment halen we 6 knopen. De oversteek van Bodoe naar Lofoten is 53 mijl.
    Helaas heeft Margriet last van zeeziekte en zij zit stil in een hoekje met een blauw emmertje op schoot.
    Tijdens de ochtend koffie/thee met heerlijke notentaart, als lunch lekkere tosti met salade. Alles heerlijk bereid door Jan en Eef.
    We zijn bijna bij Bogen/Lofoten als we besluiten om even te gaan vissen. Tooluka wordt stilgelegd bij Nipingen en ondanks vele pogingen slechts 1 zeewolf gevangen. Deze was echter nog erg klein en we hebben hem maar teruggegooid. Vanavond dus geen verse vis op het menu.
    We varen door tot Bogen en gaan voor anker in een mooie, rustige baai.
    Margriet, Elga, Truus en ik gaan van boord en de omgeving verkennen. Leuke plaatsjes langs de kust, maar helaas is het cafe dicht, dus we wandelen weer terug naar de boot.
    Daar aangekomen wacht ons een heerlijke maaltijd. En als toetje Tarte Tartin!! Wederom echte verwennerij.
    Intussen is de zon achter de berg verdwenen, maar ondergaan doet hij niet. Dag en nacht licht: een bijzondere gewaarwording.
    De eerste zeildag was zeer geslaagd, ondanks het blauwe emmertje van Margriet :-)
    Groetjes, Hella
    08-06-2017 positie:  67°17' N 014°23' E - Bodoe
      temperatuur:   21 gr
      Een heel kort berichtje om te laten weten dat iedereen aan boord is. Margriet kwam met de rest (Elga, Truus en Hella) mee, ze kon haar latere vlucht verzetten naar dezelfde als de rest. Vanavond heerlijk in de kuip in de zon gezeten, veiligheidsinstructie gedaan en morgen voor dag en dauw gaan de trossen los! Morgen meer, Eef

print

Aasiaat - Upernavik
01-06-2012 - 11-06-2012
11-05-2012 - 25-05-2012
Disko Bugt, Groenlandse walvissen!
01-01-2012 - 03-05-2012

17-08-2011 - 08-09-2011
Upernavik, Umanaq Fjord, Disko Bugt
13-07-2011 - 11-08-2011
Upernavik, Melville Bugt, Qaanaaq, verder noord?
13-06-2011 - 08-07-2011
Disko Bugt, Umanaq Fjord, Upernavik
27-05-2011 - 06-06-2011
Noord Willemsvaart
02-05-2011 - 16-05-2011
Disko Bugt, Groenlandse walvissen!