Locatie

Tijdens de reizen die Tooluka dit seizoen maakt wordt regelmatig de locatie via e-mail over kortegolfradio of satelliet doorgegeven. Dit gebeurt over het algemeen dagelijks, maar het kan voorkomen dat er vanwege atmosferische storingen geen bericht verzonden kan worden.

    Tijdens deze reis stuurt Tooluka iedere 10 minuten de positie door via satelliet. Klik hier om de route te volgen

     print


    15-08-2017 positie:  78°13' N 015°36' E - Longyearbyen 
      temperatuur:   5,7 gr  
      watertemperatuur:   6,7 gr  
      wind:   W-ly 4-5 Bft -> kalm  
      barometer:   990->993 hPa  
      mijlen totaal sinds longyearbyen:   380M  
      Onze laatste dag op Spitsbergen. Enigszins melancholisch. We willen naar huis maar toch ook weer niet. De arctische ongenaakbaarheid verlaten en niet wetende wanneer we er weer kunnen zijn geeft dubbele gevoelens. De prachtige bergen en rotspartijen. De geologische oudheid van al het gesteente. De toendra. De vele flora die we gefotografeerd hebben en waar we van genoten. De zee, de golven, de vele dieren. Vooral de prachtige ijsberen en walrussen. De fjorden en gletsjers. De knallen en de stukken ijs die in zee donderden. Onze wandelingen en klauterpartijen. De rotsen met de puffins en andere soorten uit de alkenfamilie. De stiltes die we in onszelf ervoeren. Althans ik. De arctische en filosofische boeken die we lazen. De sfeer onderling. Partir is altijd mourir un peu. Maar zoals ik al zei, het is dubbel. Want naar huis gaan is ook weer fijn.
    Vanmorgen eerst naar het Poolmuseum waar we veel informatie lazen over alle (voor ons inmiddels bekende) poolexpedities. Dan aan de koffie. En ons vergapen in de supermarkt waar van alles te koop is. Van drank tot kogels, van sokken tot ijsberen. Shoppen doen we ook, ook al moeten we er om lachen want normaal gesproken doen we dat niet! Halverwege de middag naar het Svalbard Museum. Een mooi gebouw met een mooie tentoonstelling. Ik ben vooral geinteresseerd in de walvisvangsten van de Hollanders. Het museum geeft een duidelijk overzicht. Lena, een suppoost uit het museum, vertelde me dat eind mei, de directeur van het museum Het Houten Huys in De Rijp op bezoek was geweest en haar veel had kunnen vertellen over de Nederlandse walvisvaarders. Ik memoreerde dit museum hier al eerder lieve lezers.
    We liepen nog een keer de heuvel op, door het dorp, bezochten het mooie kerkje, keken uit over de baai en liepen terug naar ons tijdelijke "huis", de Tooluka.
    Eef en Jan, we hebben een fantastische veertien dagen gehad. We hadden het goed met elkaar. Jullie verwenden ons in alle opzichten. Dank jullie wel uit de grond van ons hart. Een behouden vaart naar Tromso gewenst met goeie winden en lekkere spekjes enzo. Marlies, Joke, Janny en Liesbeth
    14-08-2017 positie:  78°13' N 015°36' E - Longyearbyen 
      wind:   kalm  
      barometer:   995->990 hPa  
      koers:   NE->SE  
      mijlen vandaag:   34M  
      mijlen totaal sinds longyearbyen:   380M  
      De tweede nacht van de 2 verwaaidagen ging in. Maar toen we ons daarvoor klaar maakten draaide de wind net zo dat we dwars op de binnendeinende golven kwamen te liggen. De wind was wel afgenomen en een snelle beslissing volgde. We gingen anker op en zetten de koers naar Barentsburg. De 4 wachtperiodes werden snel verdeeld en zo vertrokken we om 20.55 uur. De eerste wacht had met 3 meter hoge golven te maken, de deining van de afgelopen verwaaidagen zat er nog goed in. Verder ging het zo voorspoedig dat we al voor de 4e wacht in ging aankwamen in Barentsburg (1.30 uur in de ochtend). Wat natuurlijk beloond werd met wat sterke drank. We hebben eigenlijk wel een heel gekke zeilvakantie. Hoewel we alle vier actieve zeilers zijn vonden we het in ons hart eigenlijk helemaal niet erg dat we de eerste 10 dagen nauwelijks wind hadden en dus vooral op de motor gingen. Want... we wilden alle 4 veel liever zo noordelijk mogelijk komen en dan maar "wat minder" zeilen. En noordelijk zijn we gekomen! Verder dan we durfden te hopen. (Totaal hebben we in 14 dagen precies 2 uur kunnen zeilen...)
    Na ons wat kortere slaapje tot 8 uur en het ontbijt vertrokken we om Barentsburg te gaan bekijken. Tot 12 uur hadden we de tijd. Historisch en ook nu nog een fascinerende plek. Een steile, lange maar vrij nieuw aangelegde trap bracht ons naar boven. Daarbij passeerden we de vervallen oude en grijze huizen en gebouwen van vroeger. Ik had al direct een prachtig oud huis uitgekozen, met magnifiek uitzicht, dat ik wel zou willen renoveren om erin te wonen. Verder naar boven lopend passeerden we allerlei aan de mijnbouw herinnerende gebouwen. De winkel was op maandag dicht. Het prachtige kleine russische kerkje niet. En de kop van Lenin ondergescheten door een meeuw. Het museum had op maandag "day off". Michelle van Dijk (van het boek over Sjef van Dongen) stond er als gids met een groepje van de driemaster de 'Antigua' en probeerde nog te bellen om het open te krijgen. In het kielzog van haar groepje liepen we mee de helling op naar de ingang van de oude Nederlandse mijn (nu gesloten, verboden en gevaarlijk om te betreden). Na nog een controle of het museum misschien inmiddels open was trokken we, al privjet roepend links en rechts, verder naar het hotel. Een paradepaardje van de Russen in Barentsburg. Daar was het winkeltje en het postkantoor wel open. En voor de eerste keer in de hele tocht ook wifi, waar we dankbaar gebruik van maakten onder het genot van lekkere koffie en russische chocola. Daarna weer anker op en richting Longyearbyen. Tenminste dat dachten we. Maar de 4 beaufort was in werkelijkheid eerder een 1 (of 0), dus een motortochtje naar Rijpsburg over de gladde zee werd ineens het alternatief. Het leuke daaraan was dat Nederland, voordat ze de mijn in Barentsburg kochten, eerst de mijn van Rijpsburg had opgekocht van een Noor. Deze had, nadat hij 90 ton kolen naar Tromso had gebracht, besloten te stoppen met de mijn. De slechte kwaliteit van de kolen en de ondiepte aan de kust bracht ook de Nederlanders er al snel toe daar toch ook maar niet in te investeren en over te stappen naar Barentsburg. Bij Rijpsburg vonden we het oude huis nog ingericht als noodverziening voor nu en zochten we het monumentje voor Wilhelmina uit de Nederlandse tijd daar. We vonden het niet maar toen we een paar uur daana van Michelle hoorden wat het was, bleken we het allemaal op de foto te hebben. Kortom het was een dag vol historische feiten en onderweg een dag met veel heel lekkere hapjes. Het aantal kilo's dat we al aangekomen waren zijn er op deze dag zeker meer geworden. Joke
    13-08-2017 positie:  78°20' N 012°51' E - Farmhamna 
      wind:   E 7-5 Bft  
      barometer:   999->996 hPa  
      mijlen totaal sinds longyearbyen:   318M]  
      En zo is er weer een dag voorbij en liggen we nog steeds in Farmhamna. Vanochtend was meteen duidelijk dat de wind eerder toegenomen was dan afgenomen, dus er was absoluut geen haast om weg te komen. Ik hoopte op net na de lunch... Maar in plaats van de beloofde afnemende wind, kwam er een westelijke deining bij die de baai in kwam rollen, voor indrukwekkende brekers op de droogvallende rotsen zorgde en voor hoog oplopende golven op het gisteren nog zo mooi beschutte strandje. De vraag waar deze deining in vredesnaam vandaan kon komen, konden we alleen beantwoorden met de idee dat deze golven vanuit de Isfjord tegen het Prins Karls Forland aan stuiterden en zo terug naar onze kant van de Forland Sund rolden. Heel merkwaardig, maar daardoor niet minder indrukwekkend.
    De lunch ging voorbij zonder enige afname in de wind, dus hoopte ik op vertrek om 5 uur... of rond die tijd. Maar het bleef maar poeieren en de deining werd alleen maar hoger. Ondertussen hebben ons allemaal prima vermaakt met alle mooie boeken die aan boord zijn. Tooluka lag dapper te stampen en te slingeren dus hier en daar was al een klein zeeziektepilletje nodig, en anders toch uit voorzorg. Tegen 5 uur hebben we de bioscoop opgestart en met veel plezier "The Grand Budapest Hotel" gekeken. Inmiddels hebben we gegeten, is de wind een heel stuk afgenomen en hebben we besloten de deining ook de kans te geven te gaan liggen en morgen om 05.00 te vertrekken. Plan is nog steeds Barentsburg, maar omdat we niet zeker zijn van een plekje aan de steiger kunnen we er net zo goed morgen overdag aankomen. Wordt vervolgd, Eef
    12-08-2017 positie:  78°20' N 012°51' E - Farmhamna 
      temperatuur:   7,1 gr  
      watertemperatuur:   7,0 gr  
      wind:   E 5-7 Bft  
      barometer:   1008->999 hPa  
      mijlen totaal sinds longyearbyen:   318M  
      We liggen verwaaid in de Farmhamna, een baai die ons beschermt tegen de harde wind uit het oosten. Het is een stralende dag, de zon schijnt, de lucht is strak blauw en het water stuift. De dag begint met een uitgebreid ontbijt. Koffie en lezen volgen daarop. Daarna krijgen we van Eef een les zeevaartkunde. Wat is inclinatie, hoe zit het met de geografische pool en de magnetische pool. We oefenen buiten met het sextant wat niet meevalt voor ons onervarenen op een boot die schommelt en heen en weer draait omdat we voor anker liggen. Het berekenen van onze positie met sinus, cosinus, tangens (hoe zat dat ook alweer) vergt wat van ons brein. De uitkomst wijkt nauwelijks af van wat de GPS aan geeft. Chapeau voor de zeelieden van vroeger.
    Na een superlunch gaan we in de bijboot de wal op voor een wandeling. Eef gaat vooruit om te verkennen hoe het zit met een mogelijke ijsbeer in de buurt.
    Gezien de harde wind en opspattend water gaan we met max 2 man in de bijboot. We wandelen in een toendra gebied met een rijke vegetatie. Er lopen rendieren in de verte, er liggen her en der stukken van een gewei. De bergen in de verte kleuren mooi in de zon, verschillende tinten grijs en bruin/rood. Op de toppen en flanken nog wat sneeuw. We denken in de verte een beer te zien. In de buurt waar we de eerste keer een beer zagen, we liggen er niet zover vandaan. Enkelen van ons worden langzaamaan paranoia, zij hebben het gevoel dat er elk moment een beer op hun schouder kan tikken. Na terugkomst op de boot kijken we film: Of horses and Men. Jan bereidt intussen een heerlijke maaltijd. Het is nu avond en de wind loeit nog steeds om de boot.
    Tot slot rijmpje van lang geleden:
    Hoort hoe de stormwind loeit en brult
    En huis en haard met schrik vervult
    Oh wat is het toch een prijsje waard
    Te vertoeven bij de warme haard.
    Janny
    11-08-2017 positie:  78°20' N 012°51' E - Farmhamna 
      temperatuur:   7,8 gr  
      watertemperatuur:   6,6 gr  
      wind:   variabel-> E 5 Bft  
      barometer:   1010->1008 hPa  
      koers:   S  
      mijlen vandaag:   56M  
      mijlen totaal sinds longyearbyen:   318M  
      We hebben het gister niet laat gemaakt in de kroeg want ook vandaag gaan om 6 uur de trossen los. Er moeten nog wat mijlen gemaakt worden. Het voordeel van aan de steiger liggen is dat ik het anker niet hoef te stuwen. Ik draai me nog een keer om maar kan de slaap niet meer vatten. Nieuwsgierig naar hoe het buiten is ga ik uit mijn kooi en trek al mijn laagjes aan. Het blauwe gat van gisteravond is ver vooruit gedreven maar met bijna geen wind lijkt dat makkelijk in te halen. En dat lukt. Om 10 uur zit ik heerlijk in het zonnetje aan de koffie. Er kan weer een laagje los. Zodra de wind over de gletscher waait gaat er weer een laagje dicht want dat is letterlijk ijzig koud. Het plan voor vandaag is Farmhamna 56 mijl vanaf Ny Alesund. Er is weinig oostewind voorspeld die toeneemt in de avond. Het zou toch leuk zijn om even een stukje te kunnen zeilen. Voorlopig tuft de motor de mijlen weg. We genieten van de zon die de gletschers weer in een andere dimensie laat zien. Elke mijl die je er voorbij gaat geeft weer een andere schaduw aan de kasteeltorens van ijs in al hun verscillende vormen. De verrekijker draait overuren en laat de details zien. Als we bij de St Jonsfjorden komen lijkt de wind eindelijk oost en uit het gat van het fjord neemt hij ook flink in kracht toe. De zeilen staan, de motor gaat uit, we zeilen! Het is heerlijk om de kracht van het water op het roer te voelen. Helaas van korte duur want als we het fjord voorbij zijn kakt de wind weer in. Als dat zo blijft zouden we ook door kunnen naar Barentsburg. En zo wikt en weegt de kapitein de mogelijkheden af op ervaring en weersvoorspellingen. Maar de wind neemt toe zoals belooft. Het laatste uur zeilen we krap aan de wind met de motor bij. Om 15.25 gaat gaat het anker neer en waait er 20 knopen door het want. We liggen we uit de deining. Een tweede anker houd het gieren tegen.Daarom sta je dus om 6 uur op, wik en weeg je en neem je beslissingen omdat je verantwoordelijk bent voor je gasten. Warme chocola met een scheutje rum zorgt er voor dat Janny, Joke en Liesbeth nu knockout liggen, ik schrijf dit webbericht, Jan heeft de potten aan het pruttelen en Eef controleert nog een keer of we genoeg ruimte hebben voor toenemende wind en een eventueel krabbend anker.
    Nog een correctie m.b.t. de vuilverbranding in Ny Alesund. Die is er niet! Er is een vuilscheidingssysteem. Al het vuil gaat terug naar de vaste wal. Om de voetafdruk van de wetenschappers zo min mogelijk te maken.En ook wij, als schip, kunnen hier geen vuil achter laten. Marlies
    P.S. L. heeft een paartje roodkeelduikers gezien!!
    10-08-2017 positie:  78°55' N 011°56' E - Ny Ålesund 
      temperatuur:   5,2 gr  
      watertemperatuur:   6,4 gr  
      wind:   kalm  
      barometer:   1014 hPa  
      koers:   S  
      mijlen vandaag:   48M  
      mijlen totaal sinds longyearbyen:   262M  
      Vanmorgen weer een vroegertje. In tegenstelling tot gisteren kunnen we nu wel met minder wind en deining de zee op. We gaan naar Ny Alesund oftewel Kings Bay. Onderweg zwarte zeekoeten met jongen op hun rug. En heel veel puffins. Alles gaat voorspoedig en om plus minus twee uur meren we af aan de steiger. Vriendelijk plaatsje met typisch mooie gekleurde Noorse huizen waar vnl. studenten en wetenschappers wonen. De aan- en afvoerbuizen van het water zijn bovengronds zoals in alle Arctische gebieden, vanwege de permafrost. Er is een elektriciteitscentrale en een vuilverbranding zo te zien. Er rijden een paar auto's en dat is vreemd om te zien. De winkel is open, er zijn geen andere mensen dus we kunnen lekker rustig rondsnuffelen. Ijsbeertjes voor de kleintjes thuis, warme wanten, informatieboekjes over Ny Alesund en ansichtkaarten en mooie postzegels. Daarna bezoeken we het museum. Het is gewoon altijd open, dus zeer vriendelijk. Veel informatie over de vroegere kolenmijn die in 1963 is gestopt. Vnl. door de vele ongelukken die er plaatsvonden. En uiteraard informatie over Amundsen (staat een mooie buste van hem in het dorp), Nobile (de Italiaanse Zeppelinvaarder)en de vele poolonderzoeken. De universiteit van Groningen heeft hier ook haar onderzoeksterrein. Buiten lopen overal brandganzen met jongen. Prachtige beesten zijn het toch. We zoeken de kroeg want daar zou bier en worst aanwezig zijn. Maar helaas die is pas na achten open. Dus "moeten" Eef en Jan toch koken. Voor ons geen straf. Mijn hemel, wat kunnen ze beiden goed koken en toetjes maken. De zon schijnt, we zien twee rendieren scharrelen en we douchen in de haven. Ondertussen kijken we uit over imposante bergen en gletsjers in de baai. En nu naar de kroeg. Tot morgen. Liesbeth
    09-08-2017 positie:  79°33' N 011°02' E - Trinityhamna, Magdalenefjord 
      temperatuur:   6,4 gr  
      watertemperatuur:   4,7 gr  
      wind:   S 5Bft  
      barometer:   1018 hPa  
      koers:   SW  
      mijlen vandaag:   19M  
      mijlen totaal sinds longyearbyen:   214M  
      Om 6 uur start de motor en varen we de Laurentiusbukta uit. We willen naar de Kongsfjorden. Het weer is somber en op open zee staat er meer wind (uit de verkeerde richting) en golven dan voorspeld. Het plan wordt gewijzigd, we varen de Magdalenafjord in tot aan het eind (zondag waren we hier ook). Hier krijgen we een spectaculair schouwspel van afbrokkelend ijs van een van de gletsjers. Regelmatig vallen er stukken ijs met donderend geraas naar beneden en golven volgen. We zien aan de structuur van de bergen hoe in de afgelopen jaren de gletsjers in deze fjord zich hebben teruggetrokken. Op de kaart staan ze ingetekend als liggen ze aan elkaar vast maar in werkelijkeheid is dit al lang niet meer het geval.
    Er ligen 2 cruiseschepen in de fjord, via de marifoon hoort Jan dat ze onderling er niet uitkomen wiens gasten aan land mogen. Er mag maar één cruiseschip tegelijk zijn gasten aan wal laten gaan. Ze schijnen bang te zijn dat er gasten op het verkeerde schip terecht kunnen komen als ze allemaal tegelijk aan wal gaan. Of is het ter bescherming van de natuur en de archeologische vindplaatsen.
    Rond 11 uur gaan we voor anker, koffie, lezen, foto's, lunchen. Tot we het tijd vinden om naar buiten te gaan. Met de bijboot gaan we naar de kant en maken een wandeling rond de baai naar een van de volgende gletsjers. Een wandeling over strand, rotsblokken en keien, geen gebaand pad. Zo komen we vandaag aan onze beweging. Op het strand zagen we brandganzen met jongen, de arctische stern viel ons weer aan om z'n jong te beschermen, in zee zagen we twee walrussen zwemmen.
    In de loop van de dag hebben we gezelschap gekregen van de Franse zeilboot en later op de avond komt de Plancius de fjord binnenvaren. We zijn benieuwd wat de dag van morgen ons gaat brengen.
    Janny
    08-08-2017 positie:  79°37' N 011°15' E - St Laurentiusbukta 
      temperatuur:   5,4 gr  
      watertemperatuur:   5,8 gr  
      wind:   SW 4-> S 4 Bft  
      barometer:   1012 hPa  
      koers:   N->S  
      mijlen vandaag:   21M  
      mijlen totaal sinds longyearbyen:   195M  
      Vandaag moest er een keus gemaakt worden. Gaan we de 80 aantikken... het was nog 8.5 mijl... hoe verleidelijk is dat?! Maar hier in het hoge noorden speelt het weer een belangrijke rol en helaas ook de tijd die we nog voor ons hebben om weer naar het zuiden te komen. Terug van de 80 zouden we de wind pal tegen hebben en op open zee is het geen pretje om daar tegen in te boksen. Eef had een goed alternatief. Op een half uurtje van onze ankerplek bij Holmiabukta ligt Utkikken. Een eilandje waar een van de grootste walvisstations gevestigd was in vroegere tijden. Hoogste punt 150 meter om walvissen te spotten. Met een beetje fantasie zouden we vanaf daar de 80ste breedtegraad moeten kunnen zien. Misschien zelfs de Noordpool ;-) Het was prachtig helder weer. De zon deed zijn best en met hier en daar een bui op zee waren de luchten een feestje om naar te kijken. Met een goed ontbijt achter de kiezen gingen we op pad. Een pittige klimpartij naar boven door wonderschone natuur. Liesbeth ziet een sneeuwgors, onze eerste. Het is al herfst hier, wat te zien is aan de kleuren van het mos en de kleine dappere plantjes. Aan het eind van de maand gaat de zon voor het eerst weer onder. Hopelijk komt dan gauw het ijs terug. Dat we al meerdere dagen hebben kunnen genieten van de beren is geen goed teken. Eigenlijk moeten ze op het pakijs zitten en zeehonden vangen om goed gevoed de winter in te kunnen. Maar ze hebben in het voorjaar de boot gemist.
    Boven op de berg konden we ons de walvisvaarders weer voorstellen die op de uitkijk stonden om walvissen te spotten! Op de terugweg konden we al klauterend bij de rand komen waar vele papegaaiduikers op de rotsen zaten, samen met zwarte zeekoeten en kleine alkjes en twee grote burgemeesters met twee jongen. We konden ze van heel dichtbij fotograferen. Het was een feest. Helemaal happy klauterden we weer naar beneden en gingen we anker op richting de St.Laurentiusbukta. De katholieken onder ons weten niet meer waar hij voor staat! Gletsjers om ons heen, rozig na het eten, duiken we vroeg in bed. Welterusten, Marlies
    07-08-2017 positie:  79°48' N 011°33' E - Holmiabukta 
      temperatuur:   5,6 gr  
      watertemperatuur:   6,2 gr  
      wind:   variabel 1-2 Bft  
      barometer:   1012 hPa  
      koers:   NE  
      mijlen vandaag:   12M  
      mijlen totaal sinds longyearbyen:   174M  
      Na een stralende dag gisteren hoorden we vannacht de regen tikken op het dak. Lekker omdraaien in je slaapzak dus. Om 9 uur kwamen de eerste bewegingen binnen het schip op gang. Laag hangende bewolking, redelijk zicht maar een lichte miezer stimuleerde dat 3 ervoor kozen om niet weer met de bijboot mee te gaan naar de historische plekken van Virgohamma. We hadden immers gisteren na aankomst met mooi weer al uitgebreid de plaatsen bekeken waar de eerste luchtballonexpeditie van Andree naar de Noordpool startte. De Andree base, evenals de Wellman's base voor zijn zepplinvaart naar de noordpool en de resten van de oude Harlinger kokerij. Dankzij de schriftelijke toestemming die Eef had geregeld om hier aan land te mogen gaan (grote schepen mogen dat niet meer) hebben we er met een boekje in de hand rondgedwaald en ons proberen in te beelden hoe het was om in die tijden dit soort expedities aan te gaan.
    Jan ging gisteren niet mee omdat hij voor ons weer een heerlijke maaltijd klaar ging maken. Maar hij wilde wel heel graag. Dus stapten Eef, Jan en ik vanochtend in de bijboot om, via een rondje naar de zeehonden op de rotsen verderop, nogmaals naar de historische resten te tuffen (planeren ging net niet). De zeehondenkolonie bestond uit 1 zeehond die op het topje van de rots, dat nog net uit het water stak, zich zo kronkelde dat hij droog bleef. En dan ...plotseling.. Eef...: zie ik nou weer een witte steen? En ja hoor het was toch weer...niet te geloven... een beer met een jong. Ditmaal in volstrekte rust maar pal aan het water. Zich in allerlei standen lui strekkend met het jonkie tegen zijn kont aan gekroeld. Heerlijk om weer een hele tijd naar te kijken. Nadat we de franse zeilboot wat verderop verteld hadden van de beer zette Eef Jan en mij af bij de historische plek met geweer en seinpistool. Zij pikte daarna Marlies en Liesbeth op om naar de beer met haar jong te gaan kijken. Het bleek dat de beer inmiddels op stap was en met omtrekkende bewegingen... en met een soepele (Liesbeth) en elegante (Marlies) stap... rond de baai liep en zo diep mogelijk verstopt in het water de zeehond probeerde te bereiken. Jonkie moest aan de kant blijven. De zeehond was slimmer. Jan liep inmiddels kwijlend rond tussen al die geschiedenisresten, vroeg nog of er gisteren al foto's gemaakt waren. Maar toen ik opmerkte dat hij wel heel andere dingen zag/opmerkte dan wij gisteren kon ook hij zich uitleven in het vastleggen van hout en ijzer verbindingen, kachelbouwresten en geklonken buizen en meer opmerkelijke bouwtechnieken. Na de lunch vetrokken we nog verder naar het noorden. We zijn al noordelijker dan we "mochten" verwachten... dus dit was kicken. Nog steeds bewolkt, soms droog, soms wat miezer maar nog steeds met redelijk zicht volgden we een mooie route tussen allerlei eilandjes door naar een volgend fjord dat diep in de mist lag. Het daarop volgende fjord lag weer helemaal mistvrij. Grappig om te zien hoe dat per fjord zo kan verschillen. Vlak voor een gletsjer hebben we een ankerplek gevonden met een steile vogelrots pal naast de boot vol "grote burgemeesters". Eef spotte nog een rots met een aantal jongen, voor Liesbeth een reden om weer naar buiten te spurten. Joke
    06-08-2017 positie:  79°43' N 010°54' E - Virgohamna 
      temperatuur:   7,5 gr  
      watertemperatuur:   7,2 gr  
      wind:   kalm  
      barometer:   1013 hPa  
      koers:   N  
      mijlen vandaag:   9M  
      mijlen totaal sinds longyearbyen:   162M  
      Lieve lezers, vandaag voel ik me een echt zondagskind. Na twee grijze dagen was het weer ons gunstig gezind en meer dan dat... Wat een dag! Het Magdalenafjord waar gister het anker viel rees op uit de grijze wolken. De spitse bergen en de gletsjer werden duidelijk zichtbaar. Het doel vandaag was Smeerenburg. Weinig wind, het water blak, de motor tuft ons voort. Via Sorgattet varen we langs Danskoya (met een streepje door de o) richting de Smeerenburgfjorden. We speuren aan bakboordzijde naar een karkas met de hoop op ijsberen natuurlijk. Eef heeft via de tam tam gehoord dat er een moet liggen maar ook dat de grote cruiseschepen niet meer met hun bijboten dichtbij mogen komen. Gelukkig zijn wij klein en maar met zessen. Elke witgele vlek wil je aanzien voor een beer. Uiteindelijk zien we iets wat op een karkas lijkt. Als we dichterbij komen laat mijn vakkennis me niet in de steek. Ik ben rontgenlaborant en herken een oogkas en onderkaak. Het is een gestrande potvis. Wat een indrukwekkend beest! We hopen op beren maar alleen vogels pikken in wat lijkt op resten van de huid. We vervolgen onze weg met de blik vooruit. Toch kijk ik nog even achterom... en denk een beer te zien. Bingo! Verstopt achter een richel zie ik een rug bewegen en daarna even een kop. We moeten de mast in om meer te kunnen zien. Om de beurt genieten we van de beer die zich ligt te wassen in de zon. Joke spot een tweede beer. Jan gaat als laatste wat hoger de mast in om ook nog wat te kunnen zien. Hij meldt dat beer twee in aantocht is. De eerste is al uit ons zicht. Vol spanning wachten we af... en daar komt ie dan over de richel aangelopen. Hij laat zich zakken naar het keienstrand en gaat te water om te drinken. De motor is uit. We zijn muisstil. Als de snuit weer boven water komt hoor je hem uitademen.... Daarna verplaatst hij zich traag naar het karkas waarvan ik dacht dat het op was. Nou echt niet. Met zijn poot graaft hij in het vet en likt zijn vingers af. Een natuurfilm speelt zich af op nog geen 100 meter voor ons. We krijgen er geen genoeg van. Omdat Smeerenburg wacht gaan we verder en omdat Liesbeth daar veel over gelezen heeft schrijft zij nu verder....., Marlies.
    Zo, daar ben ik dan. Opeens waren we op Smeerenburg en moest ik een traantje wegpinken. Smeerenburg ligt op het eiland Amsterdamoya en was een van de grootste en is zeker nou een van de bekendste walvisstations van de 17de eeuw. In haar hoogtijdagen woonden er circa 200 mensen met allerlei specialisaties. We struinen er rond en beseffen hoe hard er werd gewerkt. Om de walvissen te vangen, te flensen, het spek te snijden en de traan te koken. En waren ze klaar eind van de zomer, moesten ze weer terug thuis zien te komen. Alleen onder zeil. Kom allemaal naar het museum het Houten Huys in de Rijp. Daar is veel te zien en te lezen over de Nederlandse walvisvaart.
    Ondertussen liggen er ook nog zo'n stuk of 30 walrussen op het strand van Smeerenburg. Ze krioelen door elkaar, maken rochelgeluiden en er zwemmen er twee gezellig in zee. En ondertussen schijnt de zon de hele dag uitbundig en beseffen we dat we alleen dankzij het gunstige weer hier kunnen zijn. Daarna gaan we naar Danskoya. We ankeren voor de nacht en bezoeken ondertussen ook daar alle historische schatten. Maar dat voert te ver voor nu.
    Rest mij alleen nog de vraag "hoe is het afgelopen met de damesvoetbalfinale? Liesbeth
    05-08-2017 positie:  79°37' N 011°10' E - Scheibukta 
      wind:   variabel 2  
      barometer:   1010 hPa  
      koers:   NW->NE  
      mijlen vandaag:   11M  
      mijlen totaal sinds longyearbyen:   153M]  
      We worden wakker met ijsklontjes rond het schip, het is mistig en laaghangende bewolking. Vandaag doen we rustig aan. We ontbijten gezamenlijk en gaan daarna met de bijboot naar de wal om archelogische vindplaatsen te bekijken. Magdalenafjord heeft een begraafplaats waar veel walvisvaarders uit Nederland, Engeland en Baskenland liggen. De graven zijn niet meer zichtbaar maar uit eerdere opgravingen is bekend dat zij er liggen. Restanten van traankokerijen zijn er ook nog te vinden.
    Deze fjord blijkt een toeristen trekpleister te zijn, er komt een cruiseschip binnenvaren van de Hurtigruten en nog een zeiljacht. Eef en Jan ontmoeten een gast die in 2016 meegeweest is op de Tooluka en we komen twee mensen tegen die we ook in de shuttlebus naar Longybearnean zaten. Hoe klein is de wereld.
    Er worden verschillende vogels gespot, de arctisch stern verdedigt weer druk zijn jongen door op ons te duiken.
    Rond het middaguur zijn we terug op de Tooluka. Koffietijd en lunchtijd vallen samen. Daarna vertrekken we richting Sorgattet ofwel het Zuidgat. We gaan voor anker in de Smeerenburgfjord. Zicht nog slecht, toch zien we een gigantische gletsjer voor ons opdagen. We gaan hier ook heen omdat er een karkas zou liggen en daardoor mogelijk ook ijsberen in de buurt. Met de bijboot varen we richting de gletsjer, zeer imposant, 40-50 meter hoog. We dobberen er een tijd rond en genieten van de stilte, het geluid van een waterval, vogels en een knal in de gletsjer.
    We varen weer richting schip langs de wallenkant. Plotseling doemt daar iets op wat lijkt op een karkas. Weer aan wal en we zien de restanten van waarschijnlijk een walrus die uit elkaar getrokken is. Hij ligt in twee delen op de kant. Wonderlijk hoeveel er herkenbaar is van het menselijk skelet in een walrus.
    Aangekomen op de Tooluka wacht ons een voorteffelijk maaltijd. Daarna is het badavond en bereiden we ons voor op morgen. Lezen over Smeerenburg. Janny
    04-08-2017 positie:  79°33' N 011°01' E - Trinityhamna, Magdalene Fjord 
      temperatuur:   5,0 gr  
      watertemperatuur:   7,4 gr  
      wind:   variable -> S-ly 4 Bft  
      barometer:   1010 hPa  
      koers:   N  
      mijlen vandaag:   67M  
      mijlen totaal sinds longyearbyen:   142M  
      Om 06.00 anker op. Marlies stuwt de ankerketting en kruipt daarna haar kooi weer in. Het is grauw en grijs en vochtig, maar tussen de laag hangende bewolking schijnt af en toe de zon. We zijn goed aangekleed maar het is niet echt koud. We varen door de Forlandsundet Prins Karls Forland voorbij en hebben dan 40 mijl open oceaan aan bakboordzijde voor ons. Ons doel is de Magdalenefjord in Noord West Spitsbergen. We boffen met een rustige westenwind die later naar het zuiden draait. Zeil erbij toen de wind aantrok. Onderweg komen we het Nederlandse schip "Noorderlicht" tegen. Een van ons voer hiermee in februari in de Vesteralen. Prachtig rode tweemast schoener. Vandaag zoveel mijlen varen betekent dat we hierna rustig aan kunnen doen.
    Plus minus 16.00 uur varen we de Magdalenefjord in. We zitten op 79.33 Noorderbreedte en op 11.02 Oosterlengte. "De 80 graden bereiken is voor sommige mensen wel een dingetje" zegt Jan onderkoeld! Indrukwekkende spitse bergen om ons heen met gletsjers ertussen. Veel morenen en weinig groen. Aan stuurboord zwemt een walrus langs die net zo sierlijk duikt als een walvis. Een papegaaiduikertje dobbert naast ons. Onderweg hadden we er twee die wel vier keer een rondje over ons hoofd vlogen. Ze horen ook bij de alkenfamilie, net als de zeekoeten. Kleine ijsbergjes dobberen om ons heen. We varen langs een patrouillehut van de Sysselmannen voor dit NW gebied. Voor hun hut ligt een omheind strandje. Daar zijn historische resten te vinden van oude traankokerijen plus graven van vroegere walvisvaarders. Die Sysselmannen brengen ons een bezoek in hun snelle zodiac. Twee echte Noorse mannen in stoere pakken. Marlies is diep onder de indruk ;-). Als toetje zien we twee grote burgemeesters (meeuwensoort) die een jonge alk proberen te verschansen en er om vechten. Eentje wint en laat hem lekker naar binnen glijden. Wat een dag. Overweldigend. Liesbeth
    03-08-2017 positie:  78°33' N 011°18' E - Selvaagen 
      temperatuur:   7,5 gr  
      watertemperatuur:   7,1 gr  
      wind:   kalm  
      barometer:   1009 hPa  
      koers:   NW  
      mijlen vandaag:   49M  
      mijlen totaal sinds longyearbyen:   75M  
      Vandaag dus onze eerste lange dag. We verlaten met stralende zon en een vlakke zee, net als gisteren, de Trygghamna. DE BAAI waar Willem Barentsz in 1596 ten anker ging en wij dus nu ook sliepen. We gaan stuurboord uit de Groenlandzee op. Weer langs Alkepunten, de hele bijzonder gevormde vogelrots op de punt van de Tryggehamna. Papegaaiduikertjes vliegen steeds met zijn tweeen langs en landen af en toe op het water. Net als de alkjes en de zeekoeten. De dikbekzeekoeten maken een giga lawaai. Een soort baltsgedrag. Eef en Jan weten dat er bij Kanonodden een potviskarkas ligt. We gaan speuren naar ijsberen. En geloof het of niet. Eerst zien we een mannetje in zijn eentje scharrelen en achter een richel verdwijnen. En dan doemt er een vrouwtje op met twee cubs die boven op het karkas klimmen. We zijn in alle staten. In die ongenaakbare natuur vier ijsberen te zien. Vanuit de zodiac kunnen we dichtbij het strand komen en wat is moederbeer imposant groot. De cubs wroeten in de open gaten van het karkas en hebben rode snuitjes van het bloed. Moeder let goed op ons. Het mannetje laat zich niet meer zien.
    En ondertussen schijnt de zon, is de zee vlak en zijn er geen andere mensen. We steken over naar Prins Karls Forland. Daar op de punt is een bekende plek waar walrussen zouden kunnen liggen. Weer geluk. Zestien mannetjes boven op elkaar. Ademloos lopen we vanaf het strand dichterbij. Wat een massale lijven hebben die beesten. En tanden, groter en kleiner. En snorharen. En flippers waarmee ze zich krabben. Geweldig. Ondertussen wordt Janny aangevallen door arctische sterns. Ze voelde de snavel op haar hoofd. Eef vindt een hele mooie Samsung telefoon! Ook speciaal! Er ligt veel aangespoeld wrakhout.
    We laten het anker vallen in Selvaagen en zien nog even een zwemmende walrus langs komen. En een zeehond in de verte. Maar we hebben het ook over die prachtige kabeljauwen die Jan gisteren even achteloos ving. Wat een mooie beesten. Net zo mooi maar dan anders als ijsberen of walrussen of vogels. Die kabeljauw aten we vandaag op drie manieren. Lunch met kabeljauwragout, voorafje vanavond van kabeljauwbuikjes en hoofdgerecht is gestoofde kabeljauw. Lieve lezers, hartelijke groeten van deze vier meiden. En vast ook van Eef en Jan. Liesbeth
    02-08-2017 positie:  78°15' N 013°44' E - Trygghamna 
      temperatuur:   8,2 gr  
      watertemperatuur:   7,1 gr  
      wind:   kalm  
      barometer:   1008 hPa  
      koers:   W  
      mijlen vandaag:   26M  
      mijlen totaal sinds longyearbyen:   26M  
      Vanmiddag tegen 2 uur waren we compleet! De bedoeling was dat iedereen er vannacht om 01.00 zou zijn, maar Janny, Marlies en Liesbeth misten hun aansluitende vlucht in Oslo en brachten de nacht in een hotel door. Joke was al een dag eerder in Longyearbyen, dus die kwam gisteravond aan boord. Even een kort voorstellingsrondje: Liesbeth en Marlies kennen elkaar al vanaf een Tooluka-reis in Patagonie in 2007 en zijn sindsdien bevriend. Marlies deed er toen een Antarctica-reis achteraan. Zes jaar geleden deden ze samen een reis op Groenland, waarna Liesbeth er een 2e achteraan knoopte. Nu dus allebei voor de 4e keer aan boord en hartstikke gezellig om ze weer te zien. Joke is ook al eerder mee geweest: tijdens een Antarcticareis in 2006. Zij is een ervaren solo-zeilster met haar eigen Kolibri, maar omdat ze met haar eigen scheepje zo noordelijk niet komt, is ze nu met ons mee. Janny is voor het eerst aan boord, heeft vroeger op platbodems gevaren, kende de Tooluka-verhalen van een lezing en wilde graag eens een poolreis maken. Bovendien kwamen we erachter dat we elkaar al van vroeger van de Drommedaris in Enkhuizen kennen.
    Dus toen we eenmaal compleet waren en Jan zijn heerlijke soep soldaat hadden, zijn we vertrokken. Van insiders hadden we over een goede visstek gehoord, dus eerst om de hoek bij Longyearbyen 3 kabeljauwen uit het water gehengeld en daarna verder deze kant op. Het is een stralende dag geweest (onze reizigers hebben allemaal van prachtige uitzichten vanuit het vliegtuig kunnen genieten) en het weer was uitzonderlijk rustig. Na 4 uur motoren waren we bij Alkepynten, de vogelrots bij de ingang van deze baai. Daar even rondgedobberd en ons verbaasd over de herrie die de kortbek-, of dikbekzeekoeten maken (wie geeft uitsluitsel wat het moet zijn?). Ondertussen hebben we gegeten en zitten we weer buiten in het zonnetje te genieten van de prachtige baai. Morgen weer verder, we melden ons weer! Veel groeten vanaf Tooluka, Eef

     print


Home

Seizoen 2017

18-08-2017 - 22-08-2017
Longyearbyen naar Tromsø
02-08-2017 - 16-08-2017
Spitsbergen
11-07-2017 - 25-07-2017
Spitsbergen
24-06-2017 - 07-07-2017
Tromsø naar Longyearbyen
08-06-2017 - 22-06-2017
Lofoten en Vesteralen
06-05-2017 - 07-06-2017
Nederland > Noorwegen

Seizoen 2016

21-09-2016 - 05-05-2017
Nederland
15-09-2016 - 20-09-2016
Schotland - Enkhuizen
27-08-2016 - 13-09-2016
Faeröer - Schotland
14-08-2016 - 21-08-2016
Faeröer 2
02-08-2016 - 09-08-2016
Faeröer 1
09-07-2016 - 23-07-2016
IJsland 4
19-06-2016 - 03-07-2016
IJsland 3
04-06-2016 - 14-06-2016
IJsland 2
19-05-2016 - 29-05-2016
IJsland 1
01-01-2016 - 18-05-2016
Isafjordur, IJsland

Seizoen 2015

29-08-2015 - 18-09-2015
Groenland - IJsland
14-08-2015 - 25-08-2015
Groenland
31-07-2015 - 10-08-2015
IJsland - 3
10-07-2015 - 19-07-2015
IJsland, W-fjorden
15-06-2015 - 02-07-2015
IJsland
01-01-2015 - 15-06-2015
Reykjavik

Seizoen 2014

17-08-2014 - 14-09-2014
Labrador, vanaf Lewisporte
20-07-2014 - 10-08-2014
St John's naar Lewisporte
22-06-2014 - 13-07-2014
Lewisporte naar St John's
01-06-2014 - 15-06-2014
Notre Dame Bay en Northern Peninsula
01-01-2014 - 31-05-2014
Lewisporte

Seizoen 2013

11-09-2013 - 20-10-2013
Aasiaat - Lewisporte
30-08-2013 - 10-09-2013
Pond Inlet - Aasiaat
31-07-2013 - 29-08-2013
Noordwestelijke doorvaart
01-07-2013 - 23-07-2013
Disko Bugt - Uummannaq Fjord - Upernavik
07-06-2013 - 24-06-2013
Disko Bugt
09-05-2013 - 24-05-2013
Disko Bugt
01-01-2013 - 09-05-2013
Aasiaat

Seizoen 2012

26-09-2012 - 05-10-2012
Disko Bugt
22-08-2012 - 21-09-2012
Qaanaaq - Canada - Aasiaat
19-07-2012 - 15-08-2012
Upernavik - Qaanaaq
18-06-2012 - 11-07-2012
Aasiaat - Upernavik
01-06-2012 - 11-06-2012
Disko Bugt
11-05-2012 - 25-05-2012
Disko Bugt, Groenlandse walvissen!
01-01-2012 - 03-05-2012
Aasiaat

Seizoen 2011

01-10-2011 - 31-12-2011
Winter in Aasiaat
12-09-2011 - 30-09-2011
Disko Bugt
17-08-2011 - 08-09-2011
Upernavik, Umanaq Fjord, Disko Bugt
13-07-2011 - 11-08-2011
Upernavik, Melville Bugt, Qaanaaq, verder noord?
13-06-2011 - 08-07-2011
Disko Bugt, Umanaq Fjord, Upernavik
27-05-2011 - 06-06-2011
Noord Willemsvaart
02-05-2011 - 16-05-2011
Disko Bugt, Groenlandse walvissen!
03-11-2010 - 01-05-2011
Groenland

Seizoen 2009 - 2010

21-09-2010 - 12-10-2010
Groenland Narsarsuaq > Aasiaat
26-08-2010 - 16-09-2010
Groenland Aasiaat > Narsarsuaq
29-07-2010 - 20-08-2010
Groenland Upernavik - Asiaat
03-07-2010 - 27-07-2010
Groenland Aasiaat > Upernavik
03-06-2010 - 29-06-2010
Groenland Disko Bugt
01-05-2010 - 02-06-2010
Open zee
21-09-2009 - 30-04-2010
Nederland
01-09-2009 - 20-09-2009
Groenland - Nederland
25-08-2009 - 25-08-2009
Ken Murray

Seizoen 2008 - 2009

01-08-2009 - 21-08-2009
Groenland - II
01-07-2009 - 31-07-2009
Groenland - I
23-05-2009 - 30-06-2009
Azoren - Groenland
26-04-2009 - 22-05-2009
Azoren
30-03-2009 - 25-04-2009
Ascension - Azoren
17-03-2009 - 29-03-2009
St. Helena - Ascension
24-01-2009 - 16-03-2009
Falklands - St. Helena
23-12-2008 - 21-01-2009
Ushuaia - Falklands

Seizoen 2007 - 2008

08-12-2007 - 05-01-2008
Antarctica
30-10-2007 - 24-11-2007
Patagonie - Vuurland
09-07-2007 - 31-10-2007
Puerto Montt

Seizoen 2006 - 2007

19-04-2007 - 08-07-2007
Ushuaia - Puerto Montt
28-03-2007 - 18-04-2007
Patagonie - Vuurland
03-03-2007 - 24-03-2007
Vuurland - Patagonie
07-12-2006 - 05-01-2007
Antarctica
04-11-2006 - 25-11-2006
Vuurland
01-09-2006 - 03-11-2006
Ushuaia

Seizoen 2005 - 2006

09-04-2006 - 31-08-2006
Ushuaia
15-03-2006 - 08-04-2006
Patagonie - Vuurland
18-02-2006 - 11-03-2006
Vuurland - Patagonie
07-01-2006 - 04-02-2006
Antarctica
30-11-2005 - 22-12-2005
Vuurland
15-10-2005 - 12-11-2005
South Georgia
09-09-2005 - 14-10-2005
Ushuaia - Falklands

Seizoen 2004 - 2005

13-05-2005 - 08-09-2005
Puerto Williams
09-04-2005 - 26-04-2005
Vuurland
11-03-2005 - 01-04-2005
Vuurland
06-02-2005 - 04-03-2005
Antarctisch Schiereiland
01-01-2005 - 28-01-2005
Antarctisch Schiereiland
30-11-2004 - 26-12-2004
Antarctisch Schiereiland
07-10-2004 - 29-11-2004
Ushuaia

Seizoen 2003 - 2004

11-04-2004 - 06-10-2004
Puerto Williams
01-04-2004 - 10-04-2004
Kaap Hoorn - Vrouwenreis
23-02-2004 - 07-03-2004
Kaap Hoorn & Chileense Eilanden
21-01-2004 - 19-02-2004
Kaap Hoorn & Vuurland
12-12-2003 - 10-01-2004
Antarctisch Schiereiland
17-11-2003 - 05-12-2003
Kaap Hoorn & Chileense Eilanden