Noorwegen > Nederland    (07-09-2017 - 06-10-2017)

Tijdens de reizen die Tooluka maakt wordt regelmatig de locatie via e-mail over kortegolfradio of satelliet doorgegeven.
     07-09-2017 positie: 67.09.052N, 013.57.449E - Fallsundet

koers: SSW
    mijlenvandaag: 61M
    mijlentotaal sinds bodø: 123M
      Kort berichtje! Ongelooflijk dat we pas eergisteren onze lieve gasten afgezet hebben in Bodoe, en nu alweer hier zijn! 's Middags om half 3 gooiden we los, was gedaan, paar boodschappen, klaar om te vertrekken met de o zo gunstige wind! Nu, 2,5 dag later, hebben we meer dan 120M afgelegd, waarvan verreweg het grootste deel onder zeil. We hebben nu al meer gezeild dan bijna alle reizen met gasten van dit seizoen bij elkaar. Alleen de eerste Spitsbergen reis hebben we veel kunnen zeilen, verder hebben we bijna alleen gemotord. Maar nu dus alles onder zeil! Onbetrouwbare weerberichten, ze spreken van windkracht 3-4, we hebben 6-7, dikke vlagen, klein zeil, dubbel rif in grootzeil en puntje fok meestal.. Maar de windrichting is fabuleus, ESE, dus we maken lange dagen, onder mooie luchten en vaak een zonnetje door het schitterende Noorse landschap! Morgen zwakke wind + regen, dus kort dagje, daarna weer verder richting Nederland. We hebben een maand de tijd om in Enkhuizen te komen. Zoiets... Ik meld me af en toe en zal proberen de ankerplekjes door te geven. Tot later, Eef
     10-09-2017 positie: 65.14.545N, 011.59.646E - Rossvika, Kvaloeya

wind: SSE 4 Bft
    mijlenvandaag: 32M
    mijlentotaal sinds bodø: 248M
      Weer even een berichtje van ons. We maken het heel goed, varen van vroeg in de ochtend tot eind van de middag, meestal alleen onder zeil, enkele keer beetje motorsteun erbij, echt ongelooflijk. Veel zon, gisteren en vandaag stralend weer! 's Nachts baggerweer: soms hele nacht bakken met regen, afgelopen nacht poeierende wind, maar bij opstaan weer droog en veel rustiger: perfect dus. Vanmiddag uurtje gewandeld, op en neer naar dorp. Boodschappen gedaan, wat verse groenten, verder eten we nog steeds van de verrukkelijke kliekjes van de afgelopen reis! Voortgang is boven verwachting, het Noorse landschap geweldig, zeker de stukken dat we onder zeil door priegelslootjes varen. Wat een land, en wat zijn de kaarten ongelooflijk goed. Bovendien zijn al de kleine slootjes ook nog eens perfect gemarkeerd! Dat, in combinatie met ons elektronische kaartscherm buiten, maakt het heel erg makkelijk om je weg te vinden.
    Komende dagen lijkt de wind af te zwakken en meer tegen te draaien, maar de verwachting is nu vanaf de 15e noordenwind. Als dat waar blijkt te zijn, kunnen we dan weer goede voortang boeken. We wachten het af, later meer! Jan en Eef

13-09-2017 positie: 64.02.629N, 010.01.321E - Stokksund

wind: S-ly 2
    mijlenvandaag: 37M
    mijlentotaal sinds bodø: 297M
      Mooi weer gehad vandaag, met vol zeil en beetje motorsteun goed opgeschoten. Lage rotseilenden hier, we hebben de bergen even achter ons gelaten. Ongelooflijk dat alles weer bewoond is, met elkaar verbonden, van alle gemakken voorzien. Als het even kan maken we elke dag een wandeling van uurtje, heerlijk! Gisteren Noorderlicht gehad, met hoofdletter, want het was prachtig! Rollende gordijnen met groen en roze-rood, schitterend! Vanaf morgen (15/9) worden een paar dagen noordenwind voorspeld, dus we zullen gaan proberen war extra mijlen te maken, misschien een nachtje door, kijken of we in de buurt van Zuid Noorwegen kunnen zijn als die wind weer tegen gaat draaien. We prijzen onszelf gelukkig met het weer dat we gehad hebben, zeker nu we gehoord hebben wat het voor weer geweest is in Nederland! Ons plan is dit prachtige weer mee jullie kant op te brengen, dus als het meezit wordt het nog een prachtig najaar! Tot later, Jan en Eef
     15-09-2017 positie: 63.04.842N, 006.32.744E - Norwegian coast

koers: SSE
    mijlenvandaag: 73M
    mijlentotaal sinds bodø: 550M
      Na anderhalf etmaal op zee goed door elkaar geslingerd te zijn, hebben we meteen voorbij het beruchte schiereiland Stad de beschutting weer opgezocht. Vandaag (17e) verder binnendoor gescharreld, prachtig varen weer, en dankzij de motor goed voortgang geboekt. De verwachte noordenwind was echt op, het was helemaal blak. Alleen als we in de buurt van de zeegaten kwamen, rolde er nog een deining naar binnen. Ook de komende dagen wordt er weinig tot geen wind voorspeld, dus we zetten maar even door naar het zuiden. Eenmaal daar wachten we een gunstig weerbericht af voor de oversteek naar Nederland. Prachtige ankerplek gevonden nu, met lieve kleine huisjes en schuurtjes op de kant, we zijn er nog steeds niet aan gewend dat je overal, echt overal, bebouwing ziet. Veelal zomerhuizen vermoeden we, maar wel met stroom en wegen, en veerverbindingen naar de eilanden toe. Wat een infrastructuur! Tot een volgend bericht, warme groeten vanaf Tooluka, Eef
     19-09-2017 positie: 58.55.898N, 005.34.679E - Tananger

mijlentotaal sinds bodø: 718M

22-09-2017 positie: 58.27.065N, 005.59.820E - Egersund
    wind: SE 6-7 Bft
      We zijn er helemaal klaar voor, morgenochtend monteren we de stang en gaan de trossen los. Tot Terschelling ongeveer 320M te gaan, dus als alles meezit zijn we daar maandag. De windverwachting is dat we SE en E wind krijgen, aanvankelijk nog een 5-6 Bft, dan afnemend tot zwak en later weer wat aantrekkend tot een krachtje 4 of zo. Er zal nog wel een aardig zeetje staan omdat het de afgelopen dagen hard gewaaid heeft, maar met het afnemen van de wind neemt zeegang en deining meestal ook snel weer af. We gaan het zien. Noorwegen is geweldig geweest en als plaatsje is Egersund het leukste tot nu toe. Hartstikke leuke plek, gezellig stadscentrum, prachtige omgeving, we zijn eergisteren binnen het eiland door hierheen gevaren en dat was echt schitterend. Hoop dat we hier nog eens terug kunnen komen, en dan meer tijd zullen hebben. Maar nu eerst terug naar huis, ik meld me weer als we in NL zijn en tot die tijd stuur ik middernachtelijke posities om de voortgang te kunnen zien. Tot dan, Eef
     23-09-2017 positie: 56.50.741N, 005.38.085E - Noordzee

barometer: 1021 hPa
    mijlenvandaag: 92M
    mijlentotaal sinds bodø: 1044M
      16.00 lagen we afgemeerd op Terschelling, na een heel voorspoedig oversteekje! Mooi weer gehad, gunstige wind, slechts een klein deel wegens windstilte hoeven motoren, zonnetje en heldere nachten (grootste deel van de tijd), wat kun je je eind september in de Noordzdee nog meer wensen? Vanavond met vrienden en familie hier in het dorp gegeten en gedronken, hartstikke gezellig. Morgen een dagje hier op Terschelling, toch weer van alles te doen natuurlijk, en dan is het plan woensdag door te varen naar Enkhuizen. Wat hebben we al met al gunstig weer gehad, bijna de hele weg vanaf Bodoe! Tot een volgend bericht uit Enkhuizen, Jan en Eef
     28-09-2017 positie: 52.42.109N, 005.17.520E - Enkhuizen
    wind: SE 4-1 Bft
    barometer: 1020 hPa
    mijlenvandaag: 52M
    mijlentotaal sinds bodø: 1096M
      Enkhuizen, we zijn weer thuis! Na een fijne dag op Terschelling zijn we gisterenochtend vertrokken voor de laatste 50 mijl. 's Ochtends nog mistig, maar in de loop van de ochtend klaarde het op en uiteindelijk werd het een prachtige dag. Alle zeilen bij, en omdat het zo mooi was droogde het goed en besloten we vlak voor Enkhuizen om alles maar meteen eraf te halen en binnen op te bergen. Wanneer je weer zo'n mooie dag hebt en alles kunt drogen is natuurlijk altijd de vraag. We merken ook dat wij eigenlijk al ruim een maand in "najaarsstemming" leven: Spitsbergen was half augustus einde seizoen, noord Noorwegen idem dito, maar zelfs in Zuid Noorwegen hoefden we vanaf 31 augustus al geen havengeld meer te betalen omdat het seizoen voorbij was. Nu hier zien we al wel iets aan najaarskleuren, maar de meeeste bomen staan nog volop in het groene blad en de havens zijn nog vol. En de temperaturen zijn natuurlijk ongebruikelijk hoog voor ons, we lopen de hele dag te puffen van de warmte (en het vocht). Tooluka ligt weer in haar thuishaven, Jan en ik zijn alweer onderweg naar Den Bosch, en een heel ander seizoen staat voor de deur. Dus voorlopig radiostilte op deze website, dank weer aan eenieder die ons gevolgd heeft en natuurlijk heel veel dank aan al die enthousiaste gasten die dit seizoen weer mee gevaren hebben. Tot een volgende keer, warme groeten, Jan en Eef